Suolaa &  Saippuaa...


Veljemme, apostoli Paavali kirjoitti aikanaan:  "Sillä tulee aika, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia, ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin."

Niiden reilun 40 vuoden aikana, jotka Herran tiellä olen vaeltanut, olen nähnyt valitettavan suuntauksen em. Paavalin sanojen mukaan.  On lähes vaikea uskoa, miten nopeasti kevytmielisyyden ja epäpyhyyden markkinat ovat tunkeneet itsensä uskovien elämään?  Lähes kritiikittä on 20-30 vuoden aikana otettu vastaan niin "nauruherätyksen" harhaa kuin menestysteologian harhaa, puhumattakaan että ihmisistä on tehty kuin "jumalia", joiden perässä juostaan hurmoksen hengessä. Uskotaan omatekoisia profetioita, ennustuksia, jne.
On unohdettu Jeesuksen sanat: Älkää juosko heidän perässään!  Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä! (Matt 24: 4-5) 

Eräs turmiollinen sektori ovat väärät ja epäraittiit profetiat ja ennustukset. Tuntuu, että siitä on tehty kilpailulaji, kuka parhaiten onnistuu ennustamaan jonkun päivän, kuukauden, vuoden? Samoin ennustellaan kaikkea, niin miehitystä kuin herätystä, niin maanjäristyksiä kuin tempaustakin. Ja sitä ja tätä....

Koska ihmisessä asuu tietty uteliaisuus, koskien tulevia taikka salassa olevia asioita,  nämä (pääosin) itse itsensä kutsuneet "profeetat" ja ennustelijat ovat kuin kauppiaita, jota myyvät huumeen kaltaisia tuotteita ihmisten uteliaan himon tarpeisiin.  Ja näin eksytetään monia. He ovat siteissä jopa tietäjähenkiin, jotka jylläävät valhe-ennustusten dynaamisena moottorina.

Herramme ei rakkaudessaan tahtoisi yhdenkään lampaansa eksyvän, saati joutuvan suden suuhun taikka valkeuden lähettiläiksi tekeytyvien eksyttäjien sivuraiteille. Hän tahtoisi tuoda varoituksen ja kehotuksen sanaa. Mutta sitä ei paljon siedetä?  Korvasyyhyyn himoitaan makeita ja mukavia nautittavia. Viihdettä, kivaa fiilistä. Ja jos joku esittää "suolaista" sanaa, suolaa mädäntymisen estämiseksi  --  se torjutaan. Tämä on tätä päivää. Sitä, mitä Paavali ennusti tulevaksi.

Herran ymmärryksen valossa olen koettanut tuoda tervettä Sanan linjaa mm. Suomi24 profetia-asioiden torille. Joskus viestiketjut, jopa useita kerralla, ovat kadonneet datasiirtojen hautausmaalle noin vain! Tietenkään sellainen ei lähde primääristi ylläpitän toimesta, vaan palstan ne tahot jotka eivät siedä Suolaa & Saippuaa vihaavat tervettä oppia.  Ne, jotka itse ovat (usein tietämättään!) sielullisten, jopa pimeyden voimien eksyttämiä -  ja vihaavat Valoa, Valkeutta, Pyhyyttä, puhtautta, raitista linjaa.  Ja tervettä oppia. Sitä, jossa Johtotähti on Herramme Jeesus Kristus,  ja kaiken kasvun energia on Raamattu, Jumalan Pyhä sana. Eivät kaiken maailman fantasiat, unet, näyt kohu-uutiset!

Tällä sivulla tuon luettavaksi niitä tekstejä, joita em:lla profetiapalstalla on, taikka on ollut - mutta jotka on sieltä vihavoiminkin "siivottu pois". Nämä eivät toki ole täydellisiä, pois se!  - mutta joskus on puhuttava vaikka vertauksin, kuvakielellä? Ja nyt teksteihin, joita lisään tänne pikku hiljaa jHs. Kommenttia on mahdollisuus tuoda, etusivulla olevan "kommentoi" linkin kautta, taikka Palautekohdassa ilmoitettuun sähköpostiin.

Siis? Tämä sivu ei ole perinteistä kaanaankieltä, vaan suolaa ja saippuaa!  Jos suola kirvelee, saippua kutittaa (hengellisten) silmien ja sielun pesua, on vapaus olla lukematta...    
ML

_________________________________________________________

Sisällys

Osa 1  -   Kyyhkynen ja korppi, 24.10.2012

Osa 2  -   Te ette tiedä päivää ettekä hetkeä, 24.10.2012

Osa 3 -   Herätys vai pettymys?  24.10.2012

Osa 4 -   Yösydännä kuului huuto  24.10.2012

Osa 5   - Luotettava profeetallinen sana  25.10.2012

Osa 6   - Kun Jumalan tuli syttyy  25.10.2012

Osa 7  - Profeetat Sidkia & Miika  25.10.2012

Osa 8  - Jumala lähettää väkevän eksytyksen...  30.10.2012

Osa 9  - Ei väellä eikä voimalla, 14.11.2012

Osa 10 - Profeetta - kuka - missä?   16.11.2012 ja 18.11.2012

_____________________________________________

 Osa 1

Kyyhkynen ja korppi


”Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä ja katso taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvat hänen päällensä.” Matt 3:16

Kun Jumala oli tuominnut muinaisen maailman sen jumalattomuudesta, vedenpaisumuksella, ja kun vesi alkoi vähentyä, Nooa lähetti ensin kaarneen (korppi) tutkimusmatkalle. Kaarne lenteli edestakaisin, kunnes vesi maan päällä kuivui. Ei palannut takaisin. . .  (1 Moos 8:7-12)

Sitten Nooa laski arkista kyyhkysen, mutta kyyhkynen ei löytänyt paikkaa missä lepuuttaa jalkaansa, se palasi takaisin. Seitsemän päivän kuluttua kyyhkynen toi tuoreen öljypuun lehden. Ja taas seitsemän päivän kuluttua ulos laskettuna se ei enää palannut takaisin.

Kyyhkynen ja kaarne? Kaarne – korppi. Korpit ovat kaikkiruokaisia, mutta pääosin ne syövät haaskoja.   Onko kyyhkysen luonteen mukaista viipyillä kaatopaikoilla, tunkioilla, jätekasoissa? Likaisilla kujilla, joissa hämäräheikit harjoittavat harmaita puuhiaan?
       Mikä on se ”henki” - joka motivoi ja ajaa kristityn (profeetaksi itsensä nimeävän) kaivelemaan kaiken maailman pimeitä juttuja? Jopa taikuuteen, noituuteen, numerologiaan liittyviä ”salaisuuksia” ? Onko se sama Henki – kuin kyyhkynen - joka laskeutui Jeesuksen päälle?   Vai onko se kaarneen, korpin henki - jonka intressejä ovat haaskat? Varikset, korpin sukulaiset oleilevat mieluusti kaatopaikoilla, tonkimassa haisevia tuotteita.

Onko se kristityn tie?

”.... ja tutkikaa mikä on otollista Herralle. Älköönkä teillä olko mitään osallisuutta pimeyden hedelmättömiin tekoihin, vaan päinvastoin nuhdelkaakin niistä. Sillä häpeällistä on jo sanoakin mitä he salassa tekevät.” Efe 5:10-12

Eikö pimeys vedä pimeyteen, valkeus valoon? Älkää eksykö Herran omat. Jumalan Henki kutsuu meidät valkeuteen, Sanan tuntemiseen. Pyhitykseen, tutkimaan Herran valtakuntaa. Ei tonkimaan korppien tavoin tämän Pimeyden maailman iljettävyyksiä. Ei ole mitään yhteyttä pimeydellä ja valkeudella.

Pyhä Henki laskeutui Jeesuksen päälle. Kyyhkysen muodossa. Kaarneet ( korpit) lentelivät vedenpaisumuksen jälkeen. Heille oli raatoja ja haaskoja. Kyyhkynen ei siellä viihtynyt. Ps 119: 97
_______________________________________________

Osa 2

Kukaan ei tiedä päivää eikä hetkeä (Kirjoitus profetiapalstalla 1.1.2011)

"Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin." - Jeesus, Matteus 24:36

"Valvokaa siis, sillä ettei tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee." - Jeesus, Matteus 24: 42-51
"Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut, vaan kun Pyhä Henki tulee teihin , niin te saatte voiman, ja tulette olemaan minun todistajiani... --- maan ääriin saakka." Apostolien Teot 1:7-8

"Mutta jos palvelija on kelvoton, hän ajattelee: Herrani ei tule vielä pitkään aikaan, ja hän alkaa lyödä tovereitaan..." Niin sen palvelijan herra tulee päivänä jona hän ei odota, ja hetkenä jotka hän ei arvaa.."  Matt 24:42-51
"Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä." -Jeesus, Matteus 25:13

"Kuka siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija, jonka hänen herransa on asettanut pitämään huolta palvelusväestään, antamaan heille ruokaa ajallansa? Autuas se palvelija, jonka hänen herransa tulleessaan havaitsee näin tekevän." - Jeesus, Matteus 24: 45-46
"Koska sinä olet ottanut minun kärsivällisyyteni sanasta vaarin, niin minä myös otan sinusta vaarin ja pelastan sinut koetuksen hetkestä, joka on tuleva yli koko maanpiirin koettelemaan niitä jotka maan päällä asuvat. Minä tulen pian; pidä se mitä sinulla on ettei kukaan ottaisi sinun kruunuasi." Ilmestyskirja 3:10-11
"Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta, ja he pääsisivät porteista sisälle pyhään kaupunkiin." - Jeesus Ilmestyskirja 22:14
____________________________________
 
Osa 3

Herätys vai pettymys?  (Kirjoitus profetiasivulla 30.9.2012)

30.9.2012 11:57

Eräs unelma herätyksestä...

Niilo Yli-Vainion kuolemasta saakka on unelmoitu, että tulisi uusi uljas HERÄTYS! Jäähallit ja messukeskukset taas täyteen väkeä, parkkipaikat täynnä autoja. Jonot kiemurtelisivat kilometrikaupalla. Rahakoppaan sataisi taas seteleitä (ei kolikoita). Olisi Joku Suuri Tähti - puhujana lavalla! Bändit panisivat desibelit koville, yli 100...
     Kokousväki kuuntelisi kuurona, ja näkisi vain kaatuvan kansan, sätkivät sedät ja tädit permannolla.  Ja halajaisi sielun virityksiä, ihania väristyksiä sisuksiin.
Kuin huumetta. Kuin huumetta. Ihanaa nirvanaa, taas tätä hurmosta! Aaah...

On vain yksi ongelma ollut, että se herätys viipyy? Tämä? Kuka siitä kunnian saisi? Kuka siitä ekonomisen hyödyn käärisi? Kenen tupaan tulisivat mammonan virrat? Mikä liike saisi kunnian ja jäsenkirjojen kasvun. Kuka kohoaisi korkeimmalle mediatasolle? Maineeseen, meriittiin?

Kun Jumalalle on mennyt niin monta sataa ja tuhatta rukousta:
- Anna MEILLE herätys! Anna Meidän Seurakuntaan herätys! Anna Meille, anna meille, tähän pieneen joukkoon.... taikka, Meille, Tähän Suureen ja Uljaaseen porukkaan  - - - niin Jumalan on pitänyt käsitellä satoja ja tuhansia pyyntöjä? Siinä on mennyt siinä aikaa... ja Jumala on lopuksi todennut, ettei anna sitä kenellekään, ettei tulisi riitaa. -  Väittelyä, kateuden ja kilpailun syystä.

Ja mitä sitten? Jumala on kuulostellut, rukoileeko kukaan rehellisesti:
- Tulkoon Sinun valtakuntasi!  Totteleeko kukaan Herramme Jeesuksen käskyä: Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa... (Matt 6:33). HÄNEN asiaansa?

Jumala on päättänyt, että se hylkää kaikki "herätystä" koskevat pyynnöt? Ne ovat lähteneet - suuri osa - itsekkäistä, rajoittuneista, ihmiskeskeisistä motiiveista. Meille, meille! Eipäs kun meille! Eikä teille, vaan TÄNNE!.... Me olemme Suurin ja, ja.... Paras.... ja... ja...   (Voi, Voi..)

Jumala ei anna sellaista "herätystä" - jota moni unelmoi.  Jumala ei anna hyviä ja kalliita asioita miksikään riidan ja kateuden aiheeksi. Hän ei nosta ainuttakaan Tähteä tässä maassa, ihmisen kiitoksessa paistattelemaan. Epäpyhien tavoitteiden asialle. Ei.  Unohtakaa koko sanakin "herätys". Sellaista kun ei UT tunne.  Joukkoliikehdinnät tulevat ja menevät.
    Mutta jokainen, jolla korva on, se kuulkoon mitä Henki seurakunnille sanoo.
Herätkää te nukkuvat. Ja valvokaa, te jotka Herraa odotatte. Sillä hetkenä jona ette luule, Ihmisen Poika tulee. Matt 24: 42-50

 ________________________________________________________

Osa 4

Yösydännä kuului huuto... (Tämä aloitus profetiapalstalla 25.9.2012)

- Katso ylkä tulee! Menkää häntä vastaan!

Kaikki heräsivät horroksestaan. Kaaos oli kattava. Myrsky oli noussut, kansat kuohuivat kuin meri. Kansa kansaa vastaan, valtakunta valtakuntaa vastaan. Uraanissa olevat voimat karkasivat käsistä. Paniikki pudotti ihmiset primitiivisten olioitten tasolle. He parkuivat ja huusivat kuin mielipuolet. -  Auttakaa, me emme selviä! Me luhistumme... Ahdistus oli maksimaalinen, sellainen, josta Herramme oli ilmoittanut ( Luuk 21:26, Matt 24:21)

Herätys, kauan kaivattu herätys? Kyllä. Herääminen ainakin. Monelle liian myöhään. Viisaat ja Tyhmät neitseet nousivat ja lähtivät ylkää vastaan.
- Antakaa meille öljyänne, lamppumme sammuvat! - huusivat Tyhmät.
- Mitä te siinä kiljutte? - Emme me voi jakaa sitä; ei se riitä meille ja teille!
- Kyllä te voitte! Teillä on tyyneyttä, rauhaa, rohkeutta, uskoa... jakakaa sitä edes kristillisen solidaarisuuden nimessä...
-   Ei se onnistu. Ei toinen ihminen voi ympätä uskoa toiselle... Teidän on mentävä Myyjien luokse ostamaan öljyä!
- Voi ei, auttakaa te Viisaat!

-   Emme me voi auttaa, nyt enää. Eikö teitä kehotettu valmistumaan? Ottamaan efesolaiskirjeen mukainen Sota-Asu? Te pilkkasitte sellaista. Juoksitte ihmisten perässä, etsitte Siunausten Makupaloja. Jauhoitte vuodesta toiseen Aikoja, Päiviä, Hetkiä, Tempauksia, Miehityksiä, Ennusteluja, Unia... Te kulutitte valmistumisajan turhassa, petollisessa jopa Eksytyksen Kavalissa Juonissa. Nyt on myöhäistä.
-  Ei, ei voi olla totta! Te Viisaat voitte tukea meidän luhistuvaa uskoamme! Me pelkäämme, me emme kestä tässä kaaoksessa... Meidät on petetty! He lupasivat ihanaa herätystä, tempausta tuuliin ja pilviin... ihan siitä kotisohvalta Kotijumalan alttarin äärestä, Kavalia ja Röyhkeitä katsellessamme...

-   Kulkaa, menkää Myyjäin tykö. Kristilliset Kauppa-Ratsut tarjoavat käypään hintaan Voitelu-Öljyä. Jos ei kotimaasta löydy, niin (ajan ja resurssien säästämiseksi) tehkää joukkotilaus ulkomailta. Yksikin Väkevä Voideltu Saarna-Mies voi ratkaista ongelmanne! Hopi, hopi! Nyt vain jonoon odottamaan, valmiina kaatumaan, kellahtamaan nirvanaan...

He lähtivät. Ylkä tuli. Valmiit menivät. Ovi suljettiin. Myöhemmin Tyhmät tulivat ovelle. - Avaa! Avaa meille! - En tunne teitä! Kuului oven takaa. Ovi pysyi kiinni...
He olivat hukanneet turhuuden markkinoilla kalliin ajan. Unohtaneet Herrammme sanat:   Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä!” (Matt 25:13)

 ______________________________________________

Osa 5

Luotettava profeetallinen Sana (Profetiasivulla 14.10.2012 11:37)

 

 __________________________________________________________

Osa 6

Mitä kun Jumalan tuli syttyy? Profetiasivulla 10.10.2012 11:27

 _______________________________________________

Osa 7

Profeetat Sidkia & Miika

Olipa muinoin kuningas joka unelmoi sotamenestyksestä. Hän oli utelias tuloksesta, niinkuin ihmiset ylipäätään ovat uteliaita? Moni menee maate ja kyselee: Näytä minulle oi Jumala jotakin tulevasta... ei pahaa... vaan sellaista suloista unta...

 No niin. Tämä kuningas (Ahab) kutsutti eteensä silloisen profeetta-kollegion, 400 miestä. - Onko meidän lähdettävä sotaan? - Lähde, Jumala antaa voiton! Julistivat kaikki 400...

Toinen kuningas (Joosafat) jonka piti olla sotakaverina ”haistoi” ehkä jotakin noiden 400 profeetan ennustuksesta? Kysyi: - Eikö täällä ole enää ketään muuta Herran profeettaa? - On kyllä yksi... mutta minä vihaan häntä, sanoi Ahab. Ja sitten kutsuttiin profeetta Miika esille. 

Kuninkaat olivat sonnustautuneet parhaimpiinsa, näyttelivät valtaa ja kunniaa. Profeettajoukkio paistatteli siinä glamourissa. Tietenkin hurmoksessa. Yksi ylitse muiden profeettojen ryhtyi tekemään demonstraatiota (tulevasta voitosta?) ja puuhasi itselleen rautasarvet päähänsä. - Hoo, näin kuningas puskee viholliset! - ärisi profeettajoukon kunkku, Sidkia.

Sitten kutsuttiin profeetta Miika. Jo sanansaattaja koetti manipuloida Miikaa: Olkoon sinunkin sanasi kuninkaalle ihan samaa kuin 400 muun profeetan... Mitä Miika? - Niin totta kuin Herra elää, sen minä puhun, minkä minun Jumalani sanoo! Ja niin hän myös teki. Hän ei ennustellut oman päänsä näkyjä, eikä hän ollut valheen henkien viekoittelema (kuten nuo 400). Hän kertoi, mitä Jumala näytti. Se ei tiennyt hyvää sotaonnea... Kun Miika ei myötäillyt profeettajoukon ääntä, nousi kollegion etumies Sidkia ja löi Miikaa poskelle. Vieläpä moitti tätä sanoen:

- Mitä tietä Herran henki on poistunut minusta puhuakseen sinun kanssasi? Miika vastasi. Lukekaa. Miten kävi? Toteutuiko 400 profeetan ennustus sotamenestyksestä? Ei. Sota hävittiin, ja kuningas Ahab kuoli illalla, auringonlaskun aikaan.

On monesti kohtalokasta luottaa joukkovoimaan, hurmokseen. Tässä yhteydessä Jumala oli sallinut, että valheen henki (väärän profetian henki) oli sitonut koko 400 hengen joukon. Kannattaa olla tarkkana. Vaikka Jumalan lähettämien raittiden profeettojen sanat eivät maistuisi makealle, moni voi säästää henkensä, kun ei ryhdy kapinoimaan. Tämä historian esimerkki on myös tätä päivää. Profeettojen (?) kilta koettaa savustaa sarvillaan.

Tapaus on VT:n 2.Aikak. 18. luvussa

 ______________________________

 

Osa 8  -  30.10.2012

Ja Jumala lähettää... Mitä?

”Sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen..”   Ja miksi Jumala sen tekee? Siksi, että ” he eivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen voidakseen pelastua" ja – ”he eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.”   2 Tess 2:11-10-12.

Monella uskovalla on se harhainen näkemys, että em. väkevän eksytyksen objektiryhmä olisivat ns. ei-uskovat ihmiset. Toki hekin. Mutta eksytyksen asiassa Herramme Jeesus puhui näin:

”Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekvät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät – jos mahdollista - valitutkin! Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.” Matt 24: 24-25.

Riskiryhmään kuuluu siis ns. valittuja. Uskovia, jotka ovat olleet kutsuttuja ja valittuja. Tessalonikalaiskirje kertoo sen surullisen syyn, miksi he eksyvät. He eivät rakastaneet totuutta.  Mitä totuutta? ”Minä olen tie, totuus ja elämä” sanoi Jeesus (Joh 14:6). Hän on totuus. Totuus eivät ole mitkään opilliset kiistakysymykset, ihmisten väitteet: Tämä on totuus. TOTUUS on elävä ja ihmiseksi syntynyt Jumalan Poika, Jeesus Kristus.  Ne (uskovatkin) jotka tulevat vedetyiksi ”väkevään eksytykseen” eivät siis rakasta Totuutta, eli Jeesusta. Mistä sen tietää?

”Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme ja jäämme hänen tykönsä asumaan. Joka ei rakasta minua, se ei pidä minun sanojani.”  Joh 14:23-24.

Joka siis rakastaa jotakuta, hän mielellään kuuntelee tämän ääntä, viihtyy hänen seurassaan, on iloksi rakastetulleen... Tottelee, on kuuliainen. Eikö niin?

Jeesus ennusti vääristä kristuksista, vääristä profeetoista. Kristus tarkoittaa ”voideltua”. Ja monet jotka kerskaavat itsestään ”minulla on voitelu, erityisvoitelu”, ja kansa juoksee tämän ”voitelussa julistetun sanoman” perässä. Vaarallista.  Te eksytte, koska ette tunne kirjoituksia, ettekä Jumalan voimaa.” Matt 22:29

Jeesus vastusti paholaisen hyökkäystä Sanalla: Kirjoitettu on! Mutta Sanaa pitää tuntea. Sillä paholainen tuntee Raamatun, ja salakavalin eksytys on se, jossa on sekaisin Raamatun sanoja, mutta pimeyden myrkkysyöttinä eksytyksen juoni. Myös tulee oppia tuntemaan Jumalan voima, ja ”koetella henget” ovatko ne Jumalasta? 1 Joh 4:1

Yhteenveto

  • Väkevän eksytyksen riskiryhmässä ovat ne (uskovat) jotka eivät rakasta Totuutta, Jeesusta.

  • Ne, jotka eivät rakasta Jumalan Sanaa, Raamatun opetuksia.

  • Ne, jotka eivät siis tunne kirjoituksia ja Jumalan voimaa.

  • Ne, jotka eivät tottele, vaan juoksevat ”profeettojen” ja voideltujen (?) perässä.

Jokainen aidosti ja ehyellä sydämellä Jeesusta, Totuutta rakastava, saa luottaa siihen, että Jumala on uskollinen, Hän tuntee omansa. Mutta joka jaetulla sydämellä, kuolaten ja kaahottaen juoksee ihmisten, gurujen ja kiihotusta herättävien profeettojen perässä, voi varautua siihen, että joutuu eksytyksen henkien sitomaksi. Siksi? Herätkää Herran rakkaat! Se on sana tänään 30.10.2012

___________________________________

Osa 9

Ei väellä eikä voimalla!   (Herran sana 12.10.2012, Suomi24, profe.palstalla)

”Ei sotaväellä eikä voimalla, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot.”

(Sak 4:69)

Kun pakkosiirtolaisuudesta palanneet Herran kansan jäsenet rakensivat alttiilla mielellä raunioituneita paikkoja pyhässä maassa, he kohtasivat lähes ylipääsemättömiä seikkoja.

NEHEMIA, joka johti pyhän kaupungin muurien restaurointia, joutui pilkan ja painostuksen alle. Eräs pääagentti vihollisleiristä Tobia pilkkasi: ”kettukin saa heidän kivimuurinsa hajoamaan, jos hyppää sen päälle.” (Neh 4:3) Jne.jne.

SERUBBAABEL, yksi päätyönjohtajista pyhän temppelin rakentamisessa, sai yllä olevan sanan. Vaikka itse pakanakuningas Koores oli antanut käskyn rakentaa uudelleen Jerusalemin temppeli, rakentaminen kohtasi kovia vaikeuksia. ( Esra 1:2, 3:8)   Aikanaan kaikki valmistui: niin kaupungin muurit kuin temppelikin. Ei väellä eikä voimalla, vaan Jumalan Hengen johtamana.

NYT? Tuo historiallinen tapahtuma (myös esikuvallisena) puhuu. Ne, tämän päivän uskovat, jotka tahtovat rakentaa yhtä pyhää Kristuksen Jeesuksen laumaa, sitä ”pyhää temppeliä Herrassa”, joka rakentuu elävistä kivistä, ja jossa kulmakivenä on Kristus Jeesus ( Efe 2:20-22) - Ne, jotka kaiken hajaannuksen, hajonneisuuden ja hajottamisen keskellä tahovat ehyellä ja Herraa rakastavalla sydämellä rakentaa sitä pyhää laumaa, jossa Herran kunnia näkyy.  -  Heille sama sana kuin Serubbaabelille. Ei väellä eikä voimalla!

Jumala ei tarvitse suuria joukkoja, huutosakkeja. Hänelle laatu on tärkeämpi kuin määrä. Gideonin päivinä oli 32 000 miestä, mutta Herran katsastuksen perästä jäi vain 300 jotka Hän kelpuutti sotaan midianilaisia vastaan. Eikä ollut miekkoja, ei kivääreitä... Vain tyhjät saviruukut, ja niissä tulisoihtu! (Tuom. 7.luku)

Eikä ollut suurta porukkaa, kun Jeesus kuoli? Vain muutama nainen ristin juurella, Johanneksen lisäksi. Ja sama haudalla? Vain muutama rohkea nainen oli paikalla. Ja tällä tavoilla Herra aloitti ilosanoman viemisen: Hän on totisesti noussut ylös!

Tämä sana: Ei väellä, eikä voimalla – se on täällä jollekin, joillekin. Pienikin terve kasvu, jonka perustus on Kristuskalliolla, ja rakennusaineena Pyhä Raamatun Sana, Hengen johdolla, se kasvu kestää. Kaikissa olosuhteissa ja myrskyissä!

____________________________________________

Osa 10 

Profeetta – kuka – missä?

Osa A

Jumala puhui ja ennusti Mooseksen; kansanjohtajan ja profeetan kautta näin:

”Profeetan minä olen herättävä heidän veljiensä keskuudesta, sinun kaltaisesi, ja minä panen sanani hänen suuhunsa, ja hän puhuu heille kaikki, mitä minä käsken hänen puhua.”   5 Moos 18:18

Kun sitten aika oli täysi, tuli hänen edeltäjänä, joka valmisti tietä Hänelle. Johannes Kastaja, profeetta. Papit ja suntiot panivat Johanneksen tenttiin: ”Se profeettako olet?"  - En, hän vastasi. Olen huutavan ääni erämaassa: Tehkää tie tasaiseksi Herralle! Sitten tulivat fariseukset:

” Miksi sitten kastat, jos et ole Kristus etkä Elias etkä se profeetta?” Ja, seuraavana päivänä Jeesus tuli, ja Johannes sanoi: Katso Jumalan Karitsa joka ottaa pois maailman synnin. Tämä on se...”  Joh 1:19-..

Sitten, Filippus tunnisti hänet, sanoi: ”Me olemme löytäneet sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet, Jeesuksen, Joosefin pojan Nasaretista.” Joh 1:45 Ja kansakin sanoi: Tämä on se profeetta, Jeesus Galilean Nasaretista.” Matt 21:11.

Jeesus Kristus oli ja on siis Profeetta. Hänessä täyttyvät kaikki VT:n esikuvat ja ennustukset. Hän on Ylimmäinen Pappi, Hän on viaton syntiuhri, Hän on ennustettu Messias, Hän on Vapahtaja, Elämän leipä, Elävä Sana, Maailman Valo, Tie, Totuus ja elämä. Hän on se Suuri Lammasten Paimen. Jne. Mutta Hän on myös profeetta. Hänessä asuu jumaluuden koko täyteys.

Millainen Herramme Jeesuksen profeetallinen profiili sitten on? Täydellinen. Hän toimi Jumalan Hengen valaisemassa toimenkuvassa, ja ”näki” ihmisten sisälle. Ajatukset, motiivit, asenteet. Ja siksi Hän ei toiminut ”ilmaan hosuen”. Hän teki vain täsmäiskuja...Luki ihmisiä kuin avointa kirjaa.

 Tämä aika on romuttanut terveen opetuksen myös Jeesuksesta, Hänen jumaluudestaan. Uskovatkin ovat menneet pimeyteen. He tahtovat vain kuin kivaa Pehmo-Jeesusta, joka sanoisi ”amen” heidän höpötyksilleen ja luvattomille hankkeille. He tahtovat käyttää Jeesuksen nimeä kuin taikasanaa, ja tekevät laittomia asioita jopa syntiä, ja luulevat että Jeesus siunaa kaiken? Ei.

Lukekaa jokainen uudelleen UT:n evankeliumit. Katsokaa ja oppikaa Profeetta Jeesuksen täydellisyydestä. Hän oli - täynnä ”armoa ja totuutta”. Armoa ja laupeutta Hän osoitti särjetyille, sorretuille, toisten hylkimille, köyhille, kärsiville. Hän paransi, lohdutti, sitoi sydänten haavoja.  Joh 1:14

Mutta sitten? Puhuiko Hän suloisia sanoja tekopyhille, ulkokultaisille? Ei todellakaan. Ne, jotka käyttivät väärin Jumalan nimeä, asemaansa, valtaansa, ne saivat mitä ansaitsivat! Lukekaa.

Tietyt tahot eivät tietenkään Jeesuksen profeetallista toimintaa sietäneet. He hautoivat murhaa. Keteuden tähden. Kyttäsivät, vainosivat. ”He olisivat tahtoneet ottaa hänet kiinni, mutta pelkäsivät kansaa, koska se piti häntä profeettana.” Matt 21:26    (jatkuu, osa B)

 *************************************************************************

Osa B

 Jos Jeesus Kristus nyt olisi keskuudessamme sellaisena kuin Hän oli – (ja on toki edelleenkin!) - niin Hän menisi kristittyjen leireihin ja...

A) Kaataisi kumoon bisneskristillisyyden iljettävät pöydät. Jumalan sanan "myyskeltely" saisi railakasta siivousta!  ( 2 Kor 2:17)

B) Hän tekisi taas nuorista ruoskan, ja antaisi huutia ja kyytiä niille temppujen tekijöille, jotka naruttavat herkkäuskoista kansaa muka ”hengen voimalla” - mutta ovat ahneita susia lammasten vaatteissa. Jeesuksen nimessä ryöstävät kurjien eväät, lupaamalla taivaan autuutta!

C)   Jeesus sanoisi lukuisille tekopyhille: Te olette isästä perkeleestä. Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt! Niin hän joutuisi sanomaan? Niille, jotka Herramme asialla kehuvat olevansa.

D)  Mutta köyhät, kurjat, syrjäytyneet – he saisivat kuulla armahduksen ja vapahduksen sanoja. Kaikki katuvat, nöyrät (hänen edessään) saisivat Taivaan Lahjoja!

Oletko valmis, siihen, että tämä Profeetta, Herramme Jeesus tulee ilmestymään tässäkin maassa. Sellaisena, kuin Hän on. Totuudessa ja armossa. Pelastukseksi etsiville, tuomioksi kapinallisille, ylpeille ja itseriittoisille mammonakristityille...

Oletko valmis, sillä Hän on ilmoittanut ilmestyvänsä. Hän Yli-Profeetta. Pyhä Jumalan Poika.  Kestätkö Hänen läpitunkevaa röntgenkatsettaan? Onko sydämesi puhdas ja valmis? Rakastatko Häntä, sydämestäsi? Vai vain muodollisesti, muotomenojen tasolla?

Onnelliset ne uskovat, jotka ovat valmiina, valmistuvat nyt kiireellä - sillä kun Hän ilmestyy, se on rukousten täyttymys monelle.

Profeetta? Kuka ja missä? Hän on Jeesus Kristus, Kuningasten Kuningas ja Herrain Herra. Hoosianna! - sanovat ne sydämet, jotka jo kuulevat Hänen äänensä.

Hyvät veljet ja sisaret Herrassa! Keskustelkaamme Hänestä. Hänen profeetallisesta toimenkuvastaankin. Hän on se arvoinen. Ykkönen. Katsokaamme Häneen! Älkäämme juosko savi-ihmisten, syttyvien ja sammuvien profeetta-starojen perässä! Katsokaamme Häntä! Kuulkaamme Häntä. Oppikaamme Hänestä. Ja - rakastakaamme Häntä yli kaiken!

 ____________________________________

Osa C

 

Esimerkkejä Jeesuksen profeetallisesta tasosta

Hän tiesi Hengen valaisevan ”tutkan” tavoin näkymättömiä seikkoja, ja näin Hänen toimintansa oli erittäin selkeää ja luotettavaa. Hän ei toitottanut ”tyhjiä profetioita” ei tuonut valhenäkyjä. Ei koukuttanut ihmisiä tyhjillä lupauksilla.

1)  Kun eräs mies, 38 vuotta sairastanut oli apua etsimässä ja ”tiesi” hänen statuksensa, hän toimi Jumalan valtuuksin. Sairas parani hetkessä. Profeetallisen tason ohessa toimi siis voimatekojen, parantamisen lahja. Eikä Jeesus unohtanut tärkeintä asiaa? Sielun pelastusta, parannusta synneistä. ( Joh 5:5-18

2)   Jeesus ”näki” puuhun piiloutuneen Sakkeuksen, (Luuk 19:4-10), kansanjoukkoon piiloutuneen naisen ( Luuk 8:43-48), jne.

3)  Näki Samarian kaivolle tulleen naisen historian, lahjoitti pelastuksen ja käynnistyi ilosanoman ketjun. Ja nainen tunnusti: ”Herra minä näen, että sinä olet profeetta!”  ( Joh 4:6-42)

Suuri määrä esimerkkejä evankeliumeissa näyttää, kuinka Jeesus oli reaaliajassa ja – tietämisessä ihmisten sisäisten seikkojen asioissa. Ja tämä Pyhän Hengen profeetallinen ”näkemisen” lahja auttoi Häntä niissä ihmeteoissa, jotka kirjoitettu on. Hän ei nykyajan ”profeettojen” tavalla koskaan petkuttanut ihmisiä, lupaamalla ”terveyttä” tms. Sitten.

4)  Jeesus myös luki ihmisiä kuin ”avointa kirjaa”. ”Jeesus ymmärsi heidän ajatuksensa ja sanoi: miksi te ajattelette pahaa sydämissänne?” ( Matt 9:4) ”Mutta hän ymmärsi heidän kavaluutensa..” Luuk 20:.20-23

5)  Hän myös lausui monia ennustuksia, joista eräs traagisimmista on luettavissa Luukkaan 19. luvun lopussa. Hän ”näki” kuinka Pyhä kaupunki tuhottaisiin, ettei jäisi kiveä kiven päälle.  (Luuk 19:41-44) Siksi, että se oli etsikkoaikansa kadottanut... Ja historiasta tiedämme että Tituksen joukot valtasivat kaupungin ja tuhosivat sen v. 70 AD.

Apostolien aika?

Kun Jeesus vuodatti Pyhän Hengen 1. helluntaipäivänä pelkäävien ja voimattomien oppilaidensa ylle, myös profeetallinen näkökyky annettiin. Lukiessa apostolien tekoja, voi nähdä että heidän työnsä eteni ja menestyi, koska Henki ohjasi ja vahvisti heitä. Eikä meillä tämä ajan Jeesuksen seuraajillakaan ole muuta tietä Jumalan asioiden toteutumiseen.