UskonPuhdistus


Kaikkina historian aikoina aidon sydämen uskon kylkeen syntyy sivutuotteita. Isien perinnäissääntöjä, vakiintuneita muotomenoja, epähengellisiä käytäntöjä.   

Jumalanpalveluksen liturgiat eivät ole huono asia, kun keskipisteenä on Herramme Jeesuksen Kristuksen sovitustyö, Jumalan kunnia ja Jumalan Sanan pohja. Mutta kun uskonelämän ja uskovien käyttäytymisen valtaavat kaiken maailman virtaukset, villitykset, hurmoshenkiset sielulliset tasot, silloin on syytä ja aihetta tutkia ja koetella ne Raamatun sanalla. ”Koetelkaa kaikki, pitäkää se mikä hyvä on.” Ja ” koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta.” ( 1 Tess 5:21, 1 Joh 4:1)

Niinkuin arkinen elämä tarvitsee siivousta ja puhdistusta, niin myös uskonelämässä tarvitaan jatkuvaa valvomista. ”Valvokaa ja rukoilkaa”- sanoi Jeesus. Valvominen on juuri sitä, että hereillä ollen antaa itsensä Jumalan tutkivan Sanan ja Pyhän Hengen koeteltavaksi. Se on kilvoittelua. Ei mitään ”tukka-putkella-menoa”. Se on nöyryyttä ja kuuliaisuutta Herran edessä.

1980-luvun loppupuolella alkoi tänne rantautua merkillisiä ilmiöitä? Nauruherätystä, menestysteologiaa, jne. Nämä antoivat aihetta tutkia, mitä Raamattu toteaa tällaisista virtauksista. Monet menivät kritiikittä mukaan ”uusiin herätyksen kuvioihin” - mutta toiset päättivät katsoa. Ja tästä syntyi vuonna 1995 kirja nimeltä Uskonpuhdistus-nyt (ISBN 951-96819-2-2)

Koska monet asiat kristittyjen piireissä ovat kehittyneet vain yhä patologisempaan suuntaan, näen hyväksi tuoda täällä esille niitä asioita, joita em:ssa kirjassa on. Tuntuu, että analyyttinen ja kriittinen katsomus on entistäkin olennaisempaa nyt 2012. Kaikkea on koeteltava Jumalan Sanalla, Raamatun opetuksilla. Vaikka enkeli taivaasta tulisi, ja julistaisi jotakin ”uutta ja ihmeellistä” - jolle pohjaa ja perustusta ei Raamattu anna, mitä tästä Paavali sanoi? Gal 1:8.

”Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu, ja valkeus minun tielläni.” ( Ps 119:105)

UskonPuhdistus sivulla mm. seuraavia kysymyksiä:

  • Nauruherätys

  • Menestystelogia vai menetysteologia

  • Kaatumisilmiö

  • Pappeus ja naispappeus

  • Johtaja?

  • Sielullista vai hengellistä?

  • Mikä on herätys?

  • Oikea oppi?

  • Seurakunta?

  • Hengellinen koti?

  • Profeettako?

  • Profetioiden koettelu

****************************************************************************************************

Sisällys

Osa 1 - Menestysteologia vai menetysteologia? 29.10.2012

Osa 2 -  Kaatumisilmiö?   31.10.2012

Osa 3 -  Hukutko sinä tulvaan?  3.11.2012

Osa 4 Uskonpudistus seurakunnissa, 27.11.2012

________________________________

Osa 1

Menestysteologia vai menetysteologia

Kun menestysteologia rantautui Suomeen, monet uskovat olettivat saaneensa luvan elää luxus-elämää! Tämä harha, rahan ja tavaran ahneus, elämän korskeus pimitti monelta Raamatun terveen opetuksen, ettei tule korkeita tavoitella. Ja niin moni eksyi. Jopa velkaa ottamalla piti näyttää, että Jumala ”siunaa” - että menestys sen näyttää... Että oliko se näin Paavalin aikana?

Menestysteologian oppikirjasta. . .

Olipa kerran apostoli, jonka nimi oli Pavel. Hänellä oli loistolinna erään vuoren kupeella Vähä-Aasian eräässä provinssissa. Lisäksi hänellä oli kesäpalatsi Välimeren rannalla ja satamassa pari ökytason purjevenettä. Pavel istui kullalla kirjaillussa kantotuolissa, jota orjat kantoivat vuorten ylitse. Ellei sitten matkustanut valkoisen nelivaljakon vetämissä vaunuissa paremmassa maastossa ja roomalaisten rakentamilla teillä. Helteisillä ilmoilla orjapalvelijat pitivät huolta Pavelin mukavuudesta. Kaikissa paikoissa hän meni vain viiden tähden tavernoihin syömään parhaita lounaita ja päivällisiä. Ja nukkui yöt itämaisilla silkkilakanoilla.

Saavuttuaan kaupunkeihin, avustajat olivat varanneet parhaat amfiteatterit ja areenat Pavelin saarnoja varten. Pavel asteli kullalla kirjailluin vaattein saarnaamaan evankeliumia Jumalan valtakunnan loistosta ja ihmeellisyydestä.

-    Et tarvitse koskaan olla köyhä etkä kipeä! Sinulle annetaan kaikkein parasta! Vain napin painallus – silmät kiinni uskoen, niin rahakirstusi sisältö kasvaa, sairaus paranee, kaikki muuttuu vallan toiseksi! Sinulla on ainainen menestys, ja hyvä onni kulkee edelläsi kuin airut, ja perässäsi kuin laahuksen kantajat. Tule mukaan meidän voitokkaaseen joukkoomme, joka maailman valloittaa! Kaikkialle me perustamme voittavan joukkomme. Saat rahaa, menestystä ja vaikutusvaltaa, jos vain uskot, uskot ja uskot...   Sitten kävi niin yllättävästi, että Pavel kuitenkin sairastui. Tuli konkurssi, palvelijat pötkivät pakoon. Tulipalo tuhosi kaiken. Ja lopuksi hänestä tuli köyhä ja kipeä. Hän kuoli unohdettuna ja yksinäisenä. Kärsimys, jonka hän luuli menestyksensä keskellä kadonneen ainaiseksi – kärsimys oli hänen ainoa kaverinsa kuolinhetkellä.

Menetysteologian käsikirjasta...

Oli aikanaan apostoli Paavali. Köyhä, yksinäinen, vainottu, parjattu, vihattu, likainen, nälkiintynyt, koditon. (2 Kor 11:23-30) Hän kulki jalat verillä pitkin ohdakkeisia vuoripolkuja, saarnasi pölyisillä toreilla. Sai palkinnoksi ruoskimisia, mutta veisasi lopuksi kiitosvirttä alimmassa vankityrmässä. Rottien ja kaverinsa Silaan kanssa. Asui vuokra-asunnoissa, kirjoitteli paimenkirjeitä sydän vereslihalla. Entä muuta? Kärsimystä, ahdistuksia, vaivaa, kyyneleitä. Joskus nälkää, joskus runsautta. Entä menestystä? Riippuu siitä, mistä näkökulmasta asiaa katsotaan? Ajallisen vai ikuisen?

"Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani tuntemisen rinnalla. Sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki, ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen."  Fil 3:8

Menestyksen ajatus itsekkäästi, itselle on kuin kuollut meri.  Jos valitsee menestyksen menetyksen, se voi muodostua siunauksen virtaavaksi vedeksi. Toisille, ikuisuuksiin!  "Ette voi palvella kahta Herraa"  - sanoi Jeesus.

___________________________________

Osa 2


Kaatumisilmiö?

Ns. kaatumisilmiö tuli näkyväksi ja julkiseksi kun edesmennyt Niilo Yli-Vainio eli ja toimitti tehtäväänsä. Hän kertoo, että ihan ensimmäiseksi ”kaatuminen” tapahtui eräässä kokouksessa. Niilo-veli rukoili, kiitettiin Herraa … ja kesken kaiken alkoivat ihmiset salissa vajota lattioille. ( Lähde: Träff Tytti, Elämä voittaa 1978, sivu 201.)   Tällaista kaatumista kristittyjen historiassa, Suomessa, oli joskus nähty keskellä heinäpellon hommia, ns. Telppäsniityllä, ja aiemmin tätä oli nähty USA:ssa mm. Kathryn Kuhlmanin toiminnassa.

Olin nuori uskovainen, kun Yli-Vainio aloitteli em. uutta tulemistaan saarnaajana. Olin mukana kokouksissa, joskus laulajanakin, koska toimin niihin aikoihin laulajaevankelistana. (http://koti.aina.net/~onnenmaa/sivukehykset.htm) 

Eräässä kokouksessa tapahtui merkittävä asia. Olin paljon rukoillut kyseisen kaatumisilmiön suhteen, koska oli ”jotakin” joka siinä kaiversi?  Kun tässä ko. Kokouksessa Niilo-veli puhui, puheen aikana vaikutti selkeästi Jumalan Hengen hyvä läsnäolo! Hän puhui aina hyvää sanaa! Kun sitten alkoi loppukokous, ilmapiiri muuttui huomattavalla tavalla. Tuntui siltä, kuin Hengen kyyhkynen olisi lentänyt pois? Ja kun sitten kaatumisjonot kiemurtelivat salissa, toinen Niilon, toinen Alpo Rengon käsien alle, ilmapiiri oli lähinnä kuin missä tahansa joukkokokouksessa. Urheilukilpailussa, festiksellä, teatterissa. Sekava joukkofiilis, uteliaisuus. Kuin jonkin staran palvelua? Joukkosuggestio.

Menin rukoushuoneen alapuolella olevaan kopperoon, soittokunnan soitinvarastoon. Rukoilin hartaasti Herraa ja kysyin mistä on kysymys? Mitä tämä kaatumisilmiö on? Herra vastasi erittäin selkeällä tavalla. Pyhä Henki valaisi asian. Koetelkaa kaikki! - sanoo Raamattu, 1 Tess 5:21, ja näin kaatumisilmiökin on koeteltava. Sanalla.                                                                                                                       Kaatumisilmiötä on myös kytketty yhteen herätyksen kanssa. Mutta jos kaatumisten asia olisi herätystä kansalle tuonut, olisi suuri herätys tullut aikoja sitten!

Kaatumiset Raamatussa?

Ensiksi kahden Saulin kaatumiset. Toinen heistä oli Israelin 1. kuningas, toinen Saul oli Saulus Tarsolainen.

Saul Israelin kuningas oli langennut tottelemattomuuteen, ja Herra katui että oli tehnyt Saulin kuninkaaksi. Pyhä Henki poistui hänestä, ja Herran lähettämä paha henki vaivasi. Hänestä tuli vainooja Daavidille, uudelle kuninkaalle, ja lopuksi vainoharhainen. Hän metsästi murhanhimoisena Daavidia. Erään kerran Daavid oli profeetta Samuelin kanssa Naajot-nimisessä kaupungissa. Saul lähetti sotilaitaan ottamaan kiinni Daavidia. Samuel ja muut profeetat olivat hurmoksessa Herran edessä. Saulin sotilaatkin joutuivat hurmokseen.   Lopuksi Saul itse meni Naajotiin. Ja hänkin joutui hurmokseen. Hän kaatui  maahan, riisui vaatteensa ja makasi alastonna koko päivän ja koko yön.

Kaatumiskokemus. Hurmos. Millä tuloksella. Saulissa ei tapahtunut heräämistä, ei herätystä, saati että Pyhän Hengen voima olisi tullut takaisin. Ei katumista, ei parannusta. Hän jatkoi kaatumisensa perästä - hurmoksen koettuaan - samaa murhanhimoista tietään. Ja lopuksi hän oman käden kautta päätti päivänsä? (1. Sam 10:1, 13:13-14, 15:19-23, 16:12-14, 19:18-24, 31:4)  Kertooko tämä kaatumisasia Jumalan ja Pyhän Hengen työstä? Hurmosta voidaan siis kokea, mutta kaikki ei ole Jumalasta. Sielulliset kokemukset.

Toinen Saul, Saulus Tarsolainen oli niinikään murhanhengen vallassa. Hänkin kaatui, Jumalan edessä kasvoilleen, Damaskon tiellä. Kaatumisessa ei vielä tapahtunut Pyhällä Hengellä täyttymistä, eikä edes pelastumista. Hän tuli sokeaksi. Kolmeen päivään hän ei syönyt eikä juonut, vaan rukoili. Sitten Jeesus lähehetti oppilaansa Ananiaan, ja kun tämä rukoili Sauluksen puolesta, hän sai näkönsä, täyttyi Pyhällä Hengellä. Mutta nyt hän ei kaatunut... vaan nousi – ja otti kasteen. Apt 9.luku

Nämä kaksi kaatumistapausta kertovat, ettei ulkoinen asia todista puoleen eikä toiseen.

Muita kaatumistapauksia Raamatussa

Ihmiset Raamatussa kaatuivat Jumalan pyhyyden edessä. Hesekiel 3:23, Daniel 10:9, 8:18, Luukas 24:5, Matteus 28:4. Joosua 5:13-14. Ilmestyskirja 1:17 ”kaaduin minä kuin kuolleena hänen jalkojensa juureen...”.                                                     Kun sotilaat olivat ottamassa kiinni Jeesusta, he ”peräytyivät ja kaatuivat maahan.” Joh 18:6.  Ei kerrota, että he olisivat kokeneen pelastuksen tai Hengen täyteyden?

Alkuseurakunnan elämässä ja esimerkeissä ei näy mallia sellaisesta, että kaatumisilmiö olisi liittynyt evankeliumin todistamiseen? Täyttyessään Pyhällä hengellä yläsalissa, Jeesuksen oppilaat istuivat ja rukoilivat. Muuallakaan Apostolien teoissa tai opetuskirjeissä ei kerrota, että kaatumisilmiö olisi ollut ”merkki” Hengen toiminnasta.                                                                                                               Eräs vakava kaatumisilmiö on kerrottu. Epärehellisyyteen, vilppiin ja valehteluun langennut pariskunta Ananias ja Safira, he kaatuivat kuolleina, peräkkäin. He koettivat pettää Pyhää Henkeä. Apt 5: 5,10

Lopuksi

Ei ole pois suljettua, etteikö voisi olla Jumalan hengen vaikutusta, kun ihmiset (käsien koskematta) kaatuvat mm. Jumalan pyhyyden edessä. Mutta kun kaatumisesta on tehty oppirakennelma, jossa ihmiset ( usein kaatavat) herkästi suggestioon taipuvaisen, jopa kaatumista toivovan! - sillä ei ole mitään tekemistä Jumalan Pyhän Hengen kanssa.

Mikä on ilmiön hedelmä? Tyhjä ja negatiivinen. Samat ihmiset kiemurtelevat jonoissa vuodesta toiseen, kaatuvat, hirnuvat, nauravat - ovat hetken nirvanassa, sielullisessa fiiliksessä - sitten taas ja taas uudelleen! Kuin addiktion tasolla, kuin huumetta tarviten!                                                                                                          Herra puhdistakoon kansansa kaikesta sielun hurmos-eksytyksestä. Ja antakoon sen Herran pelon hengen, että me maahan kumartuen palvoisimme Häntä. Pyhää ja vanhurskasta Jumalaa!  (Dan 6:10)

_______________________________________

Osa 3 

Hukutko sinä tulvaan?

 

Mihin tulvaan? Eksytyksen tulvaan, ajan aaltoihin. Nukkuvat  - hukkuvat?

Monilla uskovilla on se harhakäsitys, että eksytykseen joutuvat ns. maailman ihmiset? Mutta mitä Sana sanoo? Väkevän eksytyksen tulva-aallot ovat edessä. Kaikkein traagisinta on, että Jumala itse lähettää sen.  " Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen.” Miksi? Siksi, että ”ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen."  He eksyvät...  ”Sentähden, etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.” 2 Tess 2:10-12

Eksytyksen kavalat juonet!

”Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät jos mahdollista, valitutkin. Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.” Matt 24:24-25.

Eksytysten tulvan potentiaalista väkeä ovat siis myös ns. kristityt. Millaiset? Sellaiset, joille ei maistu rakkaus totuuteen. Mikä on totuus? Totuus ei ole mikään (ihmisten) esittämä oppisuunta, vaan - ”Minä olen tie, totuus ja elämä” - Sanoo Jeesus. Eksytyksen aaltoihin hukkuvat ovat hyljänneet Totuuden, Jeesuksen. He olivat kutsuttuja, uskoivat Herraan – valittuja... Ja kuitenkin he lankeavat valheeseen! Ja miksi ja miten?

Tottelemattomuuden kirous

Kyseessä on tottelemattomuus. Ei välitetä totella Jumalan Sanaa, Jeesuksen opetuksia. Tämän ajan ”henki” on se, että kaikenkarvaiset valheprofeetat syöttävät sanomia, yoytubeja... Uskovat ”juoksevat” kuolaten näiden gurujen perässä! Ilman tervettä koettelua Sanalla, ilman ”henkien koettelua” ( 1 Tess 5:21, 1 Joh 4:1).

Lapselliset uskovat kuvittelevat, että se joka ”ihmeitä tekee”, se on aivan erityisessä ”voitelussa”. Ja tätä lapsellista asennetta nämä kansan kiihottajat hyödyntävät. He korottavat itsensä, sanovat olevansa ”herran voideltuja” - ja uhkaavatkin, että jos joku ”koskee heihin, koskee Herran voideltuun”. Tällainen on patologista vallankäyttöä, manipulaatiota. Herran henki ei siinä ole. He käyttävät ala-arvoista strategiaa, jonka nimi on pelottelu, pelolla hallitseminen.

Kun tällaisessa tilanteessa uskovat sitten unohtavat, että ”kaikki tulee koetella”, ja että vaikka ”enkeli taivaasta tulisi” jonkun uuden opin ja ihmetemppujen kanssa - on Raamatun Sana se auktoriteetti, joka ratkaisee!   Mutta ongelma on tämä? Kun uskovat ovat ”hyljänneet rakkauden totuuteen” - eivät he välitä oppia Sanaa!  Jeesus on kakkossijalla...

”Jos joku minua rakastaa, se pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa hän, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan. Joka ei minua rakasta, ei pidä minun sanojani.” Joh 14:23-24, 1 Joh 5:1-5

Kuuliaisuus, Herran totteleminen on iloa, jos – kun rakastaa Häntä! Mutta on lopunajan ilmiö, että ”kylmenee useimpien rakkaus.” (Matt 24:12)

Älkää juosko perässä!

Jeesus kielsi ”juoksemasta” itseään mainostavien profeettojen ja ”voideltujen”, väärien kristusten (= Kristus; voideltu) perässä. Ja jos juoksee perässä, ei rakasta Jeesusta, ei kunnioita Hänen sanaansa, valitsee tottelemattomuuden - hän on potentiaalinen ”eksytettävä”.

”Te eksytte, koska ette tunne kirjoituksia ja Jumalan voimaa”. Matt 22:29.

Lopunajan eksytysten kavaluus on siinä, että niissä on paljonkin Jumalan sanaa, seassa, mutta dynaaminen voima ei ole Pyhä Henki, vaan valheen henki. Paholainen tuntee Raamatun, ja tietää, että monet voidaan harhauttaa, kun valhe on ”pukeutuneena valkeuden vaatteisiin.” ( 2 Kor 11:13-15). Vaatii resursseja erottaa hyvä piraattituote aidosta ja alkuperäisestä? Ja juuri siksi lopunajan ”väkevä eksytys” vie saaliinaan monta Herran omaa, koska.... he eivät rakastaneet Totuutta, Herraa! Eivätkä piitanneet Hänen Sanastaan!

”Sinun Sanasi on minun jalkaini lamppu... ” Ps 119:105

 _____________________________________

Osa 4

Uskonpuhdistus seurakunnissa
Sana uskoville 27.11.2012


”Mutta se minulla on sinua vastaan..."

Kuka sanoi näin, ja ketkä olivat kyseessä? Jokainen Raamatun tunteva tietää, että sanoja oli seurakunnan Herra Jeesus, ja kyseessä olivat Efeson, Pergamon ja Tyatiran seurakunnat. (Ilm 2:4, 14, 20)

Kun Jumala tuo profeetallista kehotusta, nuhdetta, jopa varoitusta, tyypillinen ilmiö on, se että aika monet uskovat alkavat nurista ja motkottaa!  Ikäänkuin Jeesus, oman laumansa Johtaja ei saisi sanoa mitään negatiiviseen viittaavaakaan! Ikäänkuin Jumalan tulisi olla kuin pelkkiä lahjoja jakeleva automaatti, siunauslaite? Tämä harhakäsitys on sumentanut uskovia sitä enemmän, mitä vahvemman jalansijan menestysteologia ja markkinakristillisyyden hapatus on turmelusta levittänyt. Terve ja oikea ”kuva” Jumalasta ja Jeesuksesta on vääristynyt.

Mutta kun katsomme, mitä profeetallista sanaa Jeesus toimitti palvelijansa Johanneksen kautta Vähä-Aasian seitsemälle seurakunnalle, ”kuva” Herrasta valkenee. Joillekin?  Traagista on, että vain kaksi (2) seurakuntaa sai ns. puhtaat paperit Herralta. Todistuksen nuhteettomuudesta. Smyrnan kärsivä ja Filadelfian (veljesrakkauden) seurakunta. ( Ilm 2:8-11, 3:7-13)   Kolmelle seurakunnalle kuului tiukka sana: ”Se minulla on sinua vastaan.” (Ilm 2:4, 14, 20)

Tyatiran seurakunnalle oli Jeesukselta niin ankarat sanat, että ellei se tee parannusta haureellisesta ”profetia-asian” saasteesta, sanktio on äärimmäinen: Kuolemantuomio. ”... Jos eivät tee parannusta... hänen (eksynyt profeetta) lapsensa minä tappamalla tapan.”  (Ilm 2: 20-23)

Ajatelkaapa te, jotka kaiken aikaa inisette ja höpötätte, ettei tuomioprofetiat kuulu ”nykykaikaiseen” armo-kristillisyyteen? Kyllä ne terveessä opissa elävään Jeesuksen laumaan kuuluvat! Jumala on Pyhä, Jeesus on Pyhä Uhrikaritsa, Herrain Herra ja Kuningasten Kuningas.  Luuliko joku, että Taivaan Pyhä hallitus katsoisi läpi sormien uskovien syntejä, vilppiä, salaisia menoja, panettelua, mammonan palvelemista? Ei. Ei katso. Muista se.

Monet anovat ”Isä Jumalalta profetian lahjaa” ja muita armolahjoja. -  Ettäkö kuin leikkikaluiksi kivoihin hengellisiin puuhasteluihin? Mutta kun Jumala toimii profeetallisen henkensä tasolla, ja tuo sitä ilmoitusta, joka tarpeen, -  että eksymyksestä, harhaisista pimennoista Hänen omansa palaisivat suoralle ja kaidalle tielle, niin johan alkaa kantturahenki jyllätä! -  Ei, ei me tällaista ”profetiaa” haluta kuulla! Tämä ei ole kivaa! Tämä ei ole armollista, tässä ei ole rakkautta! Tämä on tuomiota! Ei me tällaista kestetä! Missä on kiva Jeesus, missä kiva taivaan iskä joka meitä paijaa?

Vai niin? - sanoo Herra. Miksi yleensä profeetat on lähetetty? Eikö juuri niissä ajankohdissa, joissa synti, luopumus ja laittomuus on rehottanut? Ei profetia-asia ole mikään temppujen tekemisen ja ihmeiden esittelyn show! Aivan niinkuin siivouspalveluakaan ei tarvita, jos talo on siisti. Mutta jos talo on likainen, pinttynyt, järjestys mullin mallin – niin totta totisesti jopa suursiivous on välttämätön! Jumalan kuritus ja siivous on RAKKAUTTA!

(Heb 12:1-29, Efes 5:25-27)

Ja nyt? Jeesus, seurakunnan Pää sanoo teille joillekin: ”Minulla on se sinua vastaan...” Kun vain kaksi (2) seurakuntaa oli aikoinaan nuhteetonta, ja viisi (5) sai ankariakin moitteita, niin realistinen hypoteesi on, että näinä lopunaikoina, Sodoman ja Gomorran turmeluksen keskellä - Jeesuksella on paljon moitteita, ja monelle! Paatuneille ja ylpeille Hän joutuu kertomaan jopa pyhän tuomionsa!

Jumalalla on meneillään ja edelleen, ns. ”suursiivous” uskovien joukoissa. Hän tahtoo puhdistaa ja pyhittää sen morsiusseurakunnan, joka perille tahtoo. Ne, jotka kapinoivat ja vastustavat puhdistusta ja pyhitystä, saavat vapaasti niin tehdä. Mutta muistakoot, että kun ovi kerran suljetaan, on turha kolkuttaa!

Autuas se joka kuulee, mitä ”henki seurakunnille sanoo”! Kysy nöyrästi Herran edessä: Mitä sinulla on minua vastaan? Mikä elämässäni ei kelpaa sinulle, Pyhä Herra? Ja kun Hän sen ilmoittaa (Pyhä Henki, Raamatun sanalla) niin ikuisen onnesi tähden: Tee parannus!